Schiphol oh Schiphol

Idag har jag varit på affärsresa till Amsterdam. Amsterdam innebär ToR Schiphol, så jag tänkte att jag skulle utvärdera lite. Schippol är en stor flygplats och något av ett nav i flyg inom europa, men även till övriga världen. De flesta av oss har eller kommer nån gång att passera här.

Vad får man då? Säkerhetskobtrollen på flygplatsen känns hopplös ouppdaterad. Har man tur kommer man en tidpunkt när det inte är så mycket folk. Jag kan tänka mig att det kan bli riktigt köigt här här!
Väl inne är det däremot en ganska fin flygplats. Det finns flera olika restauranger och barer och man kan sitta ganska avskilt i miljöer som gör att man glömmer att man är på en flygplats. Det finns en food court om man vill ha något lite billigare men som inte är en smörgås. Jag är dock lite tveksam till upplägget där man först köar för sin mat och sen köar för att betala, tyvärr är det ju ganska vanligt på flygplatser har jag märkt.

Shoppingutbudet känns lyxigt trots att det är Tax free, detta har man löst genom att ha många småbutiker som inriktar sig på en vara. Ett exempel på det är Chokladaffären. Själv besökte jag Whisky & Cigars och köpte ett par flaskor till min kära far. I övrigt finns klädaffärer, smink- och parfymaffärer och så vidare.

Känns lyxigt och fräscht!

Något som dessutom höjer betyget för Schiphol i mina ögon är gratis Wi-Fi. Heja!

 

Kommentera

