Inspiration för Vesuvius

Jag skrev igår om Positano på Amalfikusten och idag ska jag ge ytterligare inspiration till det här området i Italien. Som ni kanske minns så rekomenderade jag en hyrbil och med denna kan ni ta er upp på Vesuvius! Om ni är som jag, facinerad av vulkaner, så kommer ni att älska den här utflykten. Är man bara måttligt intresserad så kommer den här upplevelsen ändå vara unik, hur ofta kollar man ner i kratern på en vulkan liksom?

Man får köra ganska högt upp för bergets sluttning och från parkeringen finns det sedan anlagda vägar i en snirklig bana upp för resten. Väl däruppe har men en otrolig utsikt, men det bästa är förstås att vända ryggen åt utsikten och stirra ner i en grop. Kratern är idag bara en grusgrop där några träd växer och lite ånga pyser här och där. Men åtminstone för mig är det förhäxande att vi idag kan stå och se ner i hålet där det pumpade ut lava för några tusen år sedan, som ödelade många städer och tog tusentals liv. Vill man få ännu mer påminnelse av det kan man se nedåt sluttningen där man kan se en gata där lavan har gått. Nedan kommer några bilder i ett galleri som jag hoppas inspirerar er!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Medan man står där och blickar ut över vidderna kan man lätt börja fundera över konsekvenserna om Vesuvius skulle bli aktiv igen, med Neapel ett stenkast därifrån.

Kommentera

