Beijing zoo – något att bojkotta!

Vanligtvis brukar jag tipsa om saker att se men idag ska jag tipsa om nåt ni borde strunta i. Det gäller Beijing zoo, som jag besökte sommaren 208, en månad före att sommar-OS hölls där.

Att hålla djur i burar för att folk ska se är ofta debatterat. Man kan se det från sidan att man ska utbilda folk, eller att det är hemskt att hålla oskyldiga djur fångade för folk att glo på. Jag brukar normalt sett inte tycka att det är hemskt, Skansen i Stockholm tycker jag till exempel är en fin djurpark där man får se djuren i sitt rätta element, även om de så klart inte har de vidderna de borde ha.

Men djurparken i Beijing är ett kapittel i sig och aldrig har jag sett något så hemskt. Björnar som har en inhägnad med betonggolv och där motorvägen går rakt över gör att man blir gråtfärdig.

Se bilderna nedan så kan du spara dina pengar, din tid och ge inget stöd till de som fängslar djur på ett så grymt sätt!

Detta bildspel kräver JavaScript.

1 comment

Kommentera

