3 delar av kinesiska muren

Jag har varit i Kina 3 gånger och varje gång har jag besökt en ny del av muren. Jag tänkte presentera de olika platserna lite och deras för och nackdelar, så kan ni bestämma var ni själva vill se ett av värdens mest fantastiska byggnadsverk!

Badaling

Hit åker de flesta som besöker kinesiska muren. Det ligger närmast Beijing och charterbolagens utflykter kombineras ofta med Minggravarna, som ligger i närheten. Om man tidigare på resan har lyckats undgå kineser så kommer ni får se dem här. Man ser knappt muren för alla besökare och genuiteten av muren försvinner lite med en reklamskylt för Kentucky Fried Chicken.

Mycket människor och en anskrämlig skylt

Men det finns sätt att optimera sitt besök vid Badaling, nämligen att gå till vänster när man kommer upp på muren, istället för till höger. Anledningen att den delen är mindre besökt är för att den är djävulskt brant och inget för den halte och lytte. Men förutom några andra utlänningar så är det ganska lugnt med folk på den här sidan, alla kineser väljer att gå den lätta biten.

Min mamma på muren, på vissa sträckor var man helt själv

Jag besökte Badaling min första gång i Kina tillsammans med mina föräldrar. På den högsta punkten vi fick gå köpte vi oss varsin kall öl, en souvenir-t-shirt och en mugg med vårt foto med muren på.

Mutianyu

Vid Mutianyu är besökarna mycket färre och ligger ca 10 mil från Beijing. Jag och min kompis Camilla besökte den här delen av muren en månad innan OS gick av stapeln i Beijing. Även den här delen är ganska kommersialiserad som Badaling. För att komma upp till muren åker man linbana och om man går åt höger uppe på muren kan man ta rodel ner, absolut något för barnfamiljen!

Muren vid Mutianyu

För att ta sig till Mutianyu bad vi receptionen på vårt hotell fixa en taxi till oss för en dag. Vi betalade 500 kr för en heldag med vår taxichafför, men utflykten tog inte riktigt så lång tid. Jag tycker dock att det var värt pengarna att få åka till en annan del av muren och att få bestämma vår resa helt själva, utan hänsyn till någon annan.

Milla i sin rodel på väg ner från muren!

Simatai

Simatai ligger ännu längre från Beijing och den här delen av muren är inte lika restaurerad som de andra. Även här tar man linbana men sista biten upp känns som oändligt många trappsteg. Besökarna är få. Vill man ha en lite längre vandring på muren kan man gå från Jinshanling hit, det tar ca 5 timmar.

Jag besökte Simatai i Janurai och det var väldigt många minusgrader. Naturen var karg, vädret strålande och det var otroligt vackert. Simatai ligger ganska högt upp och man har otrolig utsikt!

Fantastisk utsikt!

Även hit kan man ta en taxi, be hotellet fixa en åt er. Det är bra att säga till någon dag i förväg.

1 comment

Kommentera

