Costa Rica del 2 – Montezuma

En eller ett par nätter i Montezuma är något jag rekommenderar om ni ändå är på den kusten, det är en mysig by med mycket hippiekänsla. Nöjesutbudet är inte så stort, hit åker man om man vill ta det lugnt.

"Staden" Muntezuma, gammalt hippie-tillhåll.

I staden finns ett gäng restauranger och något internetcafe samt ställen där du kan boka någon utflykt. Shoppingen är begränsad till typska hippie-grejer som kläder i batik och hemmagjorda halsband. Montezumas har fina stränder, går man ut från stadskärnan kan man hitta vidsträckta stränder som är helt tomma. Här är det inte optimalt att surfa och därför är här mindre folk än i Mal Pais.

Min kompis Jonna på en nästan helt öde paradisstrand

Man bör vara på sin vakt när man går runt här dock, vi mötte en man på stranden som hade blivit nedslagen och rånad! Och man bör inte lämna något på stranden obevakat, stölder är tyvärr ganska vanligt.

Vill man inte bara ligga och ta det lugnt finns det ett underbart vackert vattenfall på promenadavstånd. Det finns skyltar dit, men annars är det bara att fråga någon i lokalbefolkningen, det är välkänt.

Ovan för detta fall finns ytterligare minst ett, bör inte missas!

Vattenfallet består egentligen av fler fall, där det största är det som man ser när man kommer dit. Men om man vänder ryggen mot vattenfallet och följer stigen därifrån, kommer man upp till nästa fall. I det vattenfallet kan man hoppa om man är modig!

Jonna var modig, det var inte jag!

Vattnet var härligt uppfriskande, vilket behövdes efter klättringen upp dit. Något bättre än flip-flops rekommenderas om man vill ta sig upp.

Hotel Lucy, sett från "stora vägen" som gick genom staden

Vi bodde på promenadavstånd från staden, på Hotel Lucy. Precis som allt annat här är det ingen lyx, men det var billigt och läget precis på stranden var underbart.

På verandan på Hotel Lucy, som låg precis på stranden

Varsin öl till solnedgången, priceless!

3 comments
  1. Tack för tipset om Montezuma, riktigt mysigt ställe!🙂

    • Hej Christine! Vad glad jag blir att det jag har skrivit har kunnat bidra till din resa! Det är det absolut bästa jag kan tänka mig att den här bloggen skulle leda till! Hoppas att jag kan inspirera dig vidare med mina tips! MVH Lovisa

Kommentera

